Uzņēmēju veiksmes stāsti iedvesmo un iedrošina jauniešus domāt plašāk
„Ja mēs vidusskolas laikā būtu vesti ekskursijās uz Latvijas uzņēmumiem un iepazīstināti ar veiksmīgo pieredzi, iespējams, es būtu izvēlējusies citu profesiju,” smaidot saka Rīgas Valsts vācu ģimnāzijas bioloģijas skolotāja Inga Nagle, kura kopā ar 10.klases skolēniem vakar ciemojās uzņēmumā „Cherry Picking”.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) sadarbībā ar Banku augstskolu šonedēļ uzsāka īstenot projektu, kura mērķis ir skolēnos un pedagogos raisīt interesi un izpratni par uzņēmējdarbības sniegtajām iespējām un priekšrocībām, veicināt informētību par inovatīviem, tehnoloģiski orientētiem komercuzņēmumiem Latvijā.
Vakar projekta ietvaros Rīgas Valsts vācu ģimnāzijas 10.klases skolēni devās ciemos pie sajūtu medniecēm – tā sevi dēvē zīmola „Cherry Picking” izstrādātājas Egija Taube un Līva Vīgante. Apbrīnojami uzņēmīgas, radošas un darbaspējīgas jaunas dāmas, par kurām skolotāja I.Nagle saka: „Fantastisks, apbrīnojams veiksmes stāsts! Jauniešiem tas ir fenomenāls iedvesmas avots!”
Egija un Līva attīstījušas ideju par sajūtu virtenēm – dažādu krāsu gaismas lampiņām, kuras pēdējo gadu laikā Latvijā kļuvušas ļoti populāras un pieprasītas. Nu jau uzņēmums attīstījies divos virzienos – darbojas gan veikals, gan arī tiek piedāvāta pasākumu dekorēšana. Sadarbība notiek arī ar daudzām valstīm ārpus Latvijas. Taču sākums nav bijis nemaz tik viegls.
„Mums bija ideja, bet nebija naudas,” saka Egija, kura Banku augstskolā absolvējusi studiju programmu „Finanses”. „Ja man nebūtu studiju laikā iegūto zināšanu par uzņēmuma dibināšanu, vadīšanu, finansēm, diez vai mums viss būtu tik veiksmīgi izdevies. Studiju laikā praktizējos nozares uzņēmumus, devos pieredzes apmaiņas programmā uz Beļģiju, piedalījos projektos un veidoju biznesa plānus,” turpina Egija. Tā kā savu bakalaura darbu Banku augstskolā Egija rakstījusi par uzņēmējdarbības finansēšanas iespējām, tad zināja, ka pastāv Hipotēku bankas (tagad Altum) programma uzņēmējdarbības uzsākšanai. Tur topošās uzņēmējas arī vērsušās pēc atbalsta.
Sadarbība ar bankas pārstāvjiem bijusi ļoti pozitīva – banka piedāvāja papildināt zināšanas, sniedza konsultācijas biznesa plāna izstrādē, palīdzēja izvērtēt riskus saistībā ar uzņēmējdarbības uzsākšanu. Taču, kad ideja tika prezentēta kredītkomitejai, tās viedoklis bijis ļoti neviennozīmīgs un līdzekļi netika piešķirti. Tos izdevies iegūt tikai pēc atkārtota pieprasījuma sniegšanas un atbildīgo speciālistu pārliecināšanas, ka ideja būs dzīvotspējīga.
Uzņēmums tika nodibināts 2011.gada martā un jau pirmo gadu izdevās noslēgt ar pozitīvu bilanci. Uzstādītais mērķis – nākamajā gadā peļņu dubultot, tika izpildīts ar uzviju, un uzņēmums jau varēja paplašināties. „Trešajā gadā finanšu rādītāji bija vēl labāki, un nostiprinājās pārliecība, ka esam uz pareizā ceļa,” saka Līva, kura studējusi grāmatvedību Latvijas Universitātē un ieguvusi zināšanas arī mārktingā.
„Izveidot uzņēmumu ir tikai pirmais solis. Grūtākais ir nemitīgi domāt par attīstību, komunikāciju ar potenciālajiem klientiem,” jauniešiem uzsvēra Egija. Uzņēmējas saka lielu paldies Hipotēku bankai, kura pirmajā gadā nodrošināja ne tikai finansējumu, bet arī bezmaksas publicitāti. Šobrīd „Cherry Picking” ļoti maz tērē līdzekļus tiešās reklāmas pirkšanai, vairāk izmantojot sociālos tīklus. „Liels paldies arī Latvijas medijiem, kuri par mums izrādījuši interesi – gandrīz visos vadošajos žurnālos un avīzēs žurnālisti ir stāstījuši mūsu veiksmes stāstu un aprakstījuši produktu,” piebilst Līva.
Ar jauniešiem pārrunājot uzņēmēja darba ikdienu, īpašnieces aicināja atcerēties, ka visa pamatā ir smags darbs. „Daudzi jaunie cilvēki mūsdienās grib pelnīt lietu naudu, bet negrib daudz strādāt. Jāsaprot, ka nauda būs tikai tad, ja tu daudz un cītīgi strādāsi. Ir jāsāk no mazumiņa. Nav jābaidās no darba. Savs uzņēmums nenozīmē, ka varēšu sēdēt ērtā krēslā un izrīkot pārējos. Tās ir arī negulētas naktis, stingra sava laika un resursu plānošana,” saka E.Taube.
Rīgas Valsts vācu ģimnāzijas 10.klases skolēns Kārlis Šiliņš pēc ciemošanās uzņēmumā neslēpa savu sajūsmu: „Kad uzzināju par šo vizīti, biju skeptisks – nu, ja jau jāiet, aiziešu. Bet klausoties, kā īpašnieces radījušas, attīstījušas savu ideju un no sākotnēji nevienam nezināma uzņēmuma tas kļuvis populārs, es noticēju šai idejai un spējai jebkuru labu ideju pārvērst pelnošā biznesā”. Arī Kārlis jau sāk domāt par nākotnes plāniem un pēc šīs tikšanās aiznesīs līdzi abu jauno uzņēmēju moto: lai kaut ko sasniegtu, ir jābūt neatlaidīgam un jātic saviem spēkiem.
Projekts „Latvijas skolu izglītojamo intereses par inovatīviem uzņēmumiem rosināšanas pasākumu rīkošana” tiek īstenots aktivitātes „Inovatīvas uzņēmējdarbības motivācijas programmas” ietvaros un to līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds un Eiropas Savienība. Projekta ietvaros Banku augstskola kopumā visā Latvijā organizēs 80 pasākumus, kuru laikā vidusskolu jaunieši dosies vizītēs uz inovatīviem Latvijas uzņēmumiem. Vizīšu laikā skolēni uzzinās arī par uzņēmējdarbības atbalsta iespējām Latvijā un biznesa inkubatoriem.
Banku augstskolas
Komunikācijas un mārketinga daļa
67709290, 26331378,
www.ba.lv